09:03

TETRIS- komiks Boxa Browna

 Książka: Tetris

Autor: Box Brown

Wydawnictwo: Marginesy



Nie przypominam sobie kiedy ostatnio miałam komiks w ręku. To musiało być bardzo dawno temu... chyba w czasach szkolnych...

Co mnie skłoniło do przeczytania komiksu po tylu latach? Zdecydowanie temat, czyli historia jednej z najpopularniejszych gier wszechczasów.


Autor dość mocno cofa się w przeszłość i rozpoczyna swą opowieść od czasów starożytnych. Prowadząc czytelnika przez kolejne stulecia Box Brown rozważa różne aspekty gier i ich wpływ na ludzkość. Autor dochodzi do wniosku, iż ta popularna i łatwo dostępna rozrywka pomagała ludziom szlifować umiejętności strategiczne i analityczne, konfrontować cele doraźne z tymi długoterminowymi. Zabawa zawsze służyła i towarzyszyła nauce oraz motywowała do innych działań.


Razem z Brownem docieramy powoli do czasów współczesnych oraz do japońskiego producenta zwykłych gier karcianych Fusajiro Yamauchi - założyciela firmy Nintendo. Autor w ciekawy sposób opowiada nie tylko historię tej firmy, lecz także historię rozwoju całego rynku gier, zaczynając od planszówek, poprzez automaty na monety, a skończywszy na przenośnych konsolach. Poznajemy ludzi nietuzinkowych, wizjonerów, którzy swymi pasjami i zainteresowaniami chcą dzielić się z innymi. Tym oto sposobem trafiamy do byłego ZSRR i poznajemy Aleksieja Pażytnowa, twórcę Tetrisa. Pomysł to jednak za mało, by osiągnąć sukces w komunistycznym kraju. Wkrótce pojawiają się i piętrzą przeszkody, a sprawy przejmują w swe ręce dyrektorzy, prawnicy i prezesi z różnych stron świata. Jedni widzą w Tetrisie okazję do zarobienia dużych pieniędzy, inni ostatnią deskę ratunku dla swych podupadających przedsiębiorstw. Sprawy wielokrotnie komplikują się i przybierają nieoczekiwany obrót.


Komiks utrzymany jest w jednolitej czarno-biało-żółtej tonacji. Czyta się go doskonale. Nigdy dotąd nie zastanawiałam się nad tym, jak powstają gry, jak wygląda cały proces produkcji, reklamy czy najważniejsze- kwestie praw autorskich. Moim zdaniem Box Brown wybrał sobie arcyciekawy temat do zgłębienia. Z jednej strony mamy uzdolnionego twórcę żyjącego w komunistycznej rzeczywistości, z drugiej chłonne, zachodnie rynki oraz firmy szukające możliwości wybicia się i dalszego rozwoju. Zetknięcie się tych dwóch światów i różnych rodzajów mentalności doprowadziło do globalnego sukcesu gry Tetris. Kwestie praw autorskich z całą pewnością diametralnie zmieniły się od 1984 roku, jednak i na tym polu jest jeszcze z pewnością wiele do zrobienia.


Czy warto sięgnąć po Tetris Boxa Browna? Uważam, że tak. Nawet gdy nie jest się fanem gier czy komiksów. To fenomenalna historia rozwoju naszej cywilizacji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © W Molikowie , Blogger